June 21, 2011

Spelets regler 8

Kom att tänka på ett program som sändes av K-special för nåt år sen som handlade om dataspelsutvecklare och hur de förhöll sig till sina "verk". Om de var domargudar eller skapargudar: de som agerar reglerande poliser och ser till så lag och ordning följs, eller de som bara skapat världens "ramar"/förutsättningar och sedan lämnat den åt människorna att omvandla och fortsätta utveckla (tyvärr hittar jag inte länken, men om någon vet vad programmet hette blir jag väldigt glad). Vem styr oss mer än vi själva och rädslan för "domedagen"? Gruppen eller lärarna? Självdisciplinering eller yttre ordningsmakt (hur stor inverkan har gruppen)? Bloggen som Panopticon. Funderar på skolsystemet, på den kontrollverksamhet vi kommer verka inom. På alla lagar och regleringar som kommer styra vår vardag, hur kommer vi förhålla oss till dem? Kan vi komma för sent, strunta i mitterminsbetyg, eller upprätthålla en låtsaslärarlagsaktivitetsfasad? Uppfylle vi regeln bara för att det är en regel (ögontjäneri), eller på ett sätt som känns relevant även för oss? Och allt kräver tolkning - tolkar vi ensamma på vår kammare eller i grupp? Kommer vi samarbeta eller köra vårt eget race? Kommer våra kollegor bli samarbetspartners eller rivaler, konkurrenter, motspelare?

Sen undrar jag över vårt samhälle, både uppe i HDK-salen och i "vanliga" världen: är de relations- eller funktionsfokuserade? Eller blandningar? Vad är värdefullt? Vad lägger vi tid och energi på? Ett samtal med en vän som är för viktigt för att avsluta, eller att komma i tid till ett arbetsmöte? (relationer det med)

No comments: