June 15, 2011

Spelets regler 4

Igår: EXIT THROUGH THE GIFT SHOP.

Funderar på sociala regler, och att bryta dessa. Att skapa ett parallellt spel, som ändå utgår från det stora spelet. Att spela nattetid istället för dagtid. Att göra just det det stora spelets regler förbjuder (för att det är förbjudet?). Som att göra mål i halvlek? Kan vi nånsin helt frigöra oss från det stora spelet? Förhåller vi oss inte alltid till det som är - satanister till kristendom, revolutionärer till det rådande systemet. Kan vi tänka utanför systemet? Kan jag tänka utanför skolans ramar? Kan jag vara i ett system, och ändå tänka nytt? Är inte alltid våra försök att förändra knutna till det som är, eller påverkade, styrda av det? Förblindade av det vi tror är viktigt.
  Tänker också på hur förtvivlat pinsamt det kan bli när någon avslöjar reglerna. Kanske speciellt om vi har VIP-regler. Om någon gör parodi på oss. Är det parodi, eller allvar? Kan vi skratta bort det? Konst som kapital. Stil och identitet som kapital. Något som kräver TRO. Tro inte bara från oss, utan från den stora gruppen, på värdet. Kapital, värde, som makt. Banksy trycker låtsaspengar att handla för och undergräver rådande system, riskerar hårda fängelsestraff genom att aktivt bidra till inflation (hur kan de vara mer låtsas än de pengar vi redan har? Inflation är något ofrånkomligt i vårt ekonomiska system, vi behöver stöndigt öka vår konsumtion, när pengarna krymper. Bankernas guld motsvarar inte heller våra pappers- eller digitala pengar. Speciellt inte nu, när räntorna överstiger det "reella" kapitalet), Terry gör "låtsaskonst" och tjänar miljoner. Vad är tomt, yta? Vad är sant? När vi lägger ner vår själ i det, gör det själv? När vi spelar det på allvar? När vi tror på det tillräckligt hårt? Gör vi någonsin något helt själva?

Spelets regler. Igår var mitt kort svårt. Idag ännu värre. Bygger och bidar min tid. Pratade igår om de trista husens individualitet. Men vet inte om jag vill ta fram det individuella i husen - ska jag falla till föga för förenklandet, av egen lathet? I mitt huvud fortsätter de att vara likadana kuber, med olika skuggor. Bilder kommer senare (min mobil behåller sin hemlighet). Inte kul att bara "fuska". Som att hoppa direkt i mål på fia med knuff. Men svårt att spela kortens regler, när andra inte spelar med samma regler. Känner mig lite så här:

Level - Erik Johansson

No comments: