October 4, 2010

Demokrati?

Vad är demokrati?

Känner att mitt ämnesval under C-kursen, men också min (förmodade) framtida proffession kräver av mig att jag problematiserar, och också försöker besvara detta. Värdegrunden ska genomsyra hela skolans arbete, men vari består dessa värden, om vi granskar dem närmare? Vad består skolans demokratifostran i? Vad menas med demokrati? Om jag ska undervisa i demokratisk anda, vad menas med det? Vad menar jag? Hur kan skolan vara demokratisk? Vad menas med en demokratisk undervisning i praktiken?

Ställer mig frågan hur skolpliktens påtvingade "lärande" kan bli demokratiskt lärande? Är det majoritetens diktatur? Konsensusbeslut? Deliberativ demokrati? (detta har tydligen skrivits en hel del om och setts som ett ideal för skolundervisningen. Får sätta mig in i den diskussionen djupare). Att alla ska enas?

Lever vi i en demokrati? Är minoritetsregeringar demokratiskt försvarbara? Är demokratiskt valda partier alltid demokratiska? Och vad i hela friden har kungligheter med saken att göra? Hur kan det komma sig att alla de som inte röstar inte syns mer i valresutlaten? Hur ska jag kunna undervisa i demokratisk anda, då det vi kallar demokrati samtidigt visar sig vara en schimär och snarare är att se som ett ord att slänga oss med för att få internationell aktning; en utopi om rättvisa och folkstyre som trots vackra ord inte praktiseras. För det handlar om makt. Inte medbestämmande. Och en vilja att vara lite bättre.

Hur skapas en god klassrumskultur som värnar de demokratiska värdena? Och vad består dessa värden i då de levs? Att alla får komma till tals, att alla får uttrycka sin åsikt, respekteras ... Men är dessa åsikter alltid demokratiska? Var går gränsen för vad som kan/får uttryckas? Allt? Så länge eleven uttrycker sig tillräckligt retoriskt skickligt (Jimmy Åkesson)? Vari består en undervisning som får eleverna att bli demokratiska medborgare även efter avslutad skolgång? Och vad är i så fall en demokratisk meborgare? Är vi det nu? Eller bara ett gäng skendemokrater i en skendemokrati?

Det som gör demokrati till demokrati är, vad jag förstår, inte att vi är eniga utan att vi har rätt att vara oeniga och till och med uppmuntras därtill.
(Liedman s.20 i "Kunskap och begrepp. Centrala motiv i våra läroplaner". Liber, Stockholm, 1986)

No comments: