October 14, 2010

Projekt-projektet

Igår var jag och träffade anställda vid projektet jag hoppas kunna följa - verkar lovande, men i vilken form jag kan följa dem återstår att se. De ska höra med de involverade ungdomarna okså. Vi diskuterade möjligheten att vara med elevgruppen helt; för att just lättare få deras bild av verksamheten nu, framtidstankar och tidigare erfarenheter.
Funderar även på ingängen i mitt skrivande; Att ta del av projektet blir en "verkligeht" att reflektera det jag ser i texterna mot, ett sammanhang som får mig att formulera klarare frågor och en kunskapskälla (de har en gedigen teoretisk grund samt många kontakter, en erfarenhet som jag ser fram emot att ta del av) och så vidare.
Vad är relevant att granska närmare? Hur jag ska förhålla mig i materialet till projetet och den "fakta" jag inhämtar återstår att se - jag använder mig hellre av det som just en källa till kunskap och eftertanke, än gör en studie av bara detta projekt, som det känns nu skall tilläggas ... Jag vil gärna se hur vi kan formulera en skola för alla; en pedagogik som inte från böran exkluderar, utan är motiverande (ja, jag skall ägna ordet motivation en reflektion ed; känns inte riktigt som jag är bekväm med att använda det än).

Nyckelord som de har med, som jag även skrivit om tidigare, och som skulle kunna vara utgångspunkt för vidare undersökning är bl.a: Motivation (många av deltagarna har inte själva sökt sig till projektet, och motivationsarbetet - att tydliggöra varför vissa saker kan vara nödvändiga att göra, samt hitta deras intresse/ingång, blir spännande ör mig att följa. Här en parallelll till grundskola/gymnasium i övrigt - hur kan skolan verka på ett "uppfångande" sätt innan problem uppstår? Varför tappar elever intresset? Vad är relevant, hur, när?), att se eleven i ett sammanhang, självkännedom, grupp-processer, social delaktighet (och i längden hållbarhet) och sysselsättning (=en känsla av "meningsfullhet" i livet så som jag upfattar det - och då inkluderat fritidssysselsättning m.m.)

Motivation är alltså ett ord som återkom vid mötet igår. Även termen interaktion som Louise fokuserar på tror jag kan vara relevant att använda för mig med; ordet används inte i den projetbeskrivning jag läst och heller inte i de "vanliga" kursplanerna, utan oftast just i sammanhang där eleverna inte har svenska som andraspråk, men jag tror det samhällspedagogiska perspektivet i projektet kan beskrivas med just en hög interaktion mellan lärare/anställda och ungdomar/elever. De teoretiska kunskaperna är något de måste ha med sig för vidare studier, men fokus ligger inte på att bara plugga i fakta, utan lärande/varande i ett mycket vidare perspektiv.

Tar gärna emot tankar och synpunkter från er andra! Era erfarenheter, något jag verkar ha missat, spännande rapporter, etc.