October 15, 2010

Om skolans segregerande effekter

Pressmeddelande från skolverket 29 Juli:

Social bakgrund styr ungas syn på demokrati

Ur artikeln:

Föräldrars utbildning har stor betydelse

Skillnaderna i resultat mellan elever är större i Sverige än genomsnittet för de europeiska länder som deltar i studien. Socioekonomisk bakgrund, kön och migrationsbakgrund är tre faktorer som har betydelse för resultaten. Socioekonomisk bakgrund är den faktor som framträder tydligast. Barn till högutbildade föräldrar når bättre resultat och inget annat europeiskt land i undersökningen visar en större effekt av föräldrars utbildningsbakgrund än Sverige.

Skolsegregation förstärker skillnader

Både elevens egen bakgrund och klasskamraternas familjebakgrund påverkar en elevs kunskapsresultat. De båda faktorerna samverkar också. Barn till högutbildade tjänar mer på att gå i samma klass som andra barn till högutbildade än barn till lågutbildade gör. Skillnaderna mellan elevers medborgarkunskaper förstärks därmed av skolsegregation.