May 8, 2009

v.19, Vattenfilmning 1

Så var det dags för veckans obligatoriska inlägg.

Jag håller på med glas och vatten. Typ. Känns skönt att ha skalat av det såpass. Tacktack grupp för alla idéer och tolkningar! Grupphandledningen idag var väldigt befriande.

Så till sakerna. Jag har under veckan lärt mig:
  • Att våga jobba med "ready mades", skippa det där med måla fint och teckna tekniskt perfekt. Så befriande att visualisera på andra sätt!
  • Något om den konstnärliga processen; om att komma igenom ett motstånd och få ett klarare mål, genom att skala av onödigheter.
Jag har även ännu en gång erfarit hur viktig en bra grupp är fören bra process,! En grupp som kan putta på i uppförsbackarna och där en kan hjälpa till att dra ibland när en själv har energi (att ha ett syfte även på det sättet- för andra, inte bara för sig själv - ger glädje och verklighetsförankring när skapandet skenar eller stagnerar). Att föra samtal, testa/bolla idéer med. Få stöttning av när allt känns hopplöst. Och att följa andras projekt ger så mycket inspiration!

Till det gemensamma lärandet har jag bidragit med... Hm. Alltid lika svårt det här. Det jag lagt ut på min blogg, och det vi hunnit med att diskutera när vi setts. Jag har försökt vara aktiv med kommenterandet av andras bloggar, och deltagit i samtal, men kan inte särskilja det egna lärandet från det jag bidrar med. Idéer och tankar föder varandra, och det går inte att säga att det här kom jag på, men det där var din helt egna idé.

Jag har förstås också blivit påmind om att vattenlekar är fantastiskt roliga(!!!). Lägger ut en mycket enkelt ihopklippt filmsnutt (lite teknikstrul just nu, nya kameran vill inte samarbeta med dumma Windows Vista :P så det blev medföljande gratisprogram istället för Movie maker) så får jag väl se hur den går hem hos er betraktare. Har massvis med associationer och symbolik jag knyter till det, och ni har hört en del, men ska jag skriva ut allt det redan? Samma sak med titel: hämmar jag betraktaren om jag "döper" den? Det som står i början på filmen är mer en katalogiseringsrubrik, haka inte upp er för mycket på den...

Lägger upp filmen så ni kan kommentera, så kan jag blogga om "mina" syften om nån dag (känns ibland som förklaringarna blir ett försvar; nu får den stå på egna skakiga ben en stund, så för jag se vad den går för och tål). Ber om ursäkt för diverse omkringljud (ska se om jag kan "tvätta" ljudet som du pratade om Christina), skakig kamera (ska ta med stativ nästa gång) och skratt (det var faktiskt väldigt, väldigt roligt att filma, och att samarbeta med någon annan. Förvåning och improvisation skapar nya oväntade situationer!).

Publicera inlägg