May 1, 2009

Inget ombyte?

Jobbar visst på en helgdag, inteinte meningen, men måste få upp det här:

Har nu börjat med klädrationaliseringen. Kommer blir en intressant vecka, se om jag kan hålla mig till en kläduppsättning. Klädvalet var svårt! Ska passa i alla sammanhang, i alla väder. Ska både jobba som assistent och vicka på skola, samt jobba med projektet (blir det klet med färg tro?) kanske göra utflykt med barn och fortfarande se proper nog ut för ett bankbesök.
Vår basgrupp var inne på det förra våren när vi läste LDB110 och gjorde arbete om hållbar klädkonsumtion: vi har så mycket onödiga kläder, och ändå köper vi ständigt mer. Det irrationella i vår konsumtion, det fiktiva behovet som uppfyller/dövar... vad? Detta gäller ju även andra materiella prylar, men just kläder/mode är så väldigt säsongsbundet.

Hur mycket behöver vi? Eller hur lite? Vår kultur säger oss att det är tråkigt att inte äga... Hur är det att leva ett liv utan nästan några ägodelar i Sverige idag? Ganska miserabelt, antagligen... Och dom som väljer det för ett tag, som hyllar det som ett ideal, har ofta ändå tillgång till det materiella välståndet om det skulle behövas, verkligen krisa. Och då är det ju lätt att idealisera, när det finns ett val. (Och visst, det finns ju alltid undantag, men dom är få och just undantag).

Funderar också på att ta tiden på min vardag, föra lite statistik över vart min tid "försvinner" (som ett undersökande: vad gör vi av vår "dyrbara tid"? Och kanske få koll på varför/när jag stressar).
Visst kommer det ta lite extra tid att tvätta upp underkläder varje kväll, men jag kommer inte behöva boka tvätt-tid, eller fundera över vilka kläder jag ska ha på mig varje morgon ;) Får väl se hur länge jag står ut!

Men vad ska allt detta då bli till slut? En klädinstallation med allt jag INTE använde, eller hela min garderob? (Tänk fotografen Peter Menzels bilder av familjer och deras ägodelar. Blir mycket bisarrt när vi plötsligt synliggör vårt överflöd...) Minns inte nu hur många kvadrat, men vi har en mycket stor yta att bo på per medelsvensk. Och vad har vi då all vår yta till? Förvaringsutrymme för alla våra prylar?

Kom GÄRNA GÄRNA med idéer och förslag, känner att jag slirar runt lite just nu och har svårt att komma ur förvirringsfasen ... Stressar över att inte kunna knyta ihop temat, se vad jag skulle kunna göra med det. SKulle nog kunna bara bestämma mig, men självkritiken spökar för mig med: vad i hela friden vet väl jag om "bra" konst, och hur ser en lyckad gestaltning ut?

1 comment:

Zjenia said...

ÅÅÅÅÅ!!!! Grymt! Jag försökte att ha non-buying year förra året, men det fanns så fantastiska böcker på loppis... och utan strumpbyxor stannar Sverige, som alla vet...