May 15, 2009

Annan tid

Horologi - Konsten att mäta tid.

Decimaltid - Dygnet uppdelat i decimaltimmar, utgår från 10.

Su Songs vattenklocka - Vattendrivet torn/klocka för observation stjärnhimlen.

Rumtid - en förklaring till hur de fyra dimensionerna hänger ihop ("Man kan då också ifrågasätta om ljushastigheten (i vakuum) varit konstant under Universums utveckling? Inte heller tid och rum var i begynnelsen särskilt linjära begrepp – Big Bang utvecklades närmast exponentiellt i tiden, liksom i rummet i det som kallas Inflationen").

Tid och tidsmätning verkar vara intimt förknippat med Astronomi och religion i ett historiskt perspektiv. Jag undrar hur mycket det påverkar vårt tänkande om tid? Vår bild av vad det är, vår respekt för tiden. (Använde ju det rinannde vattnet som metafor innan jag riktigt visste vart det komifrån. Den historiska förståelsen ger djup åt vad jag håller på med nu, vart jag står och varför. Och öppnar insikten om en möjlig andra förståelse i framtiden). Visst är tidsmätning högst relevant, vänder mig absolut inte emot det på något sätt, men vill reda ut vad det handlar om, vilka symboler som finns med, var de kommer ifrån och hur vi förstår dem. Och vilken tolkning som har företräde.

Ang. symboler som blir en "sanning": Pengar är ju också en högst symboliskt påhitt för värde, men en realitet så som vi förhåller oss till dom idag. Hur kan vi ta ett steg tillbaks, minnas att det är just symboler, visualiseringar för något vi pratar om, ser. Om klockan stannar stannar ju inte tiden. Om pengar försvinner förstörs ju inga egentliga värden. Liksom språket är de redskap för vår förståelse, en länk för att greppa vårt varande, och konst en gestaltning härav. Men ingen skulle väl hävda att språket/konsten är verkligheten, eller som Ernst billgren svarar på fråga 110 i "Vad är konst" "Varför är du så intresserad av rävar?" -"Vilka rävar?".

Jag skrev att rörelse är avhängig av tid, men det är väl snarare tid som är avhängig av rörelse (tänk Big Bang och tidens begynnelse, strängteorin o.s.v.), men kan tid gestaltas av något som är och rör sig, men inte tickar, rinner bort? En vågrörelse, andning, luften/vinden som blåser över jorden? Det icke-linjära, men ändå tidsmässiga;
Skeende.

2 comments:

katta said...

Tidsmässig tidsmätning i tidbundenhet. När jag läser din blogg tänker jag på tid som rinner bort o då blir det sorgligt. Jag vill hellre tänka på tid som jag får, något som kommer till en. Själv är jag bara tidsbunden, i jobbet, i projektet och just nu i en tenta. Bra skrivet N!
old fox

Julia said...

Håller med Katta, mycket intressant läsning! Har en bok hemma för tillfället, Elevernas tid och skolans tid av Ingird Westlund som tar upp den tidsorganisation som traditionellt finns i skolan. Kan ta med den till morgonmötet imorn.
/Julia