May 18, 2009

Kvällstid

Kan inte släppa Tiden i gestaltningen - den känns som det helt centrala i mitt sökande, försökande till visualisering. Visst vill jag sätta fingret på vad vi gör med vår tid, men först måste jag greppa just tiden; hur vi förstår den och handlar efter denna förståelse. Citat från Lundaproffessorn Göran Jarlskogs text om de fyra dimensionerna (citerad även i föregående inlägg): "Experimenten Hubble och WMAP är exempel på den snabba utvecklingen av precisioninstrument i rymden som kosmologin så väl behöver för att komma närmare Sanningen, en sanning som ytterst kräver förståelse av elementarpartiklarnas värld." Låter ganska religiöst, inte sant? Den Enda och Sanna Sanningen. Trodde fysiken gett upp hoppet om/insett dumheten i drömmen en allsomfattande sanning?

Har annars snöat in helt på fysik och tid, försöker för fullt förstå relativitetsteorin (och där är bilderna till stor hjälp. Försöker rita så jag ska förstå). Känner mig som jag var 13 igen! Men fick alfrig några bra svar i skolan och inser att jag fortfarande inte begriper det hela, så söker på nytt. Om tiden går saktare när vi åker fort, vad händer då om vi skulle kunna stå helt still, inte röra oss med solsytemet/universum? Skulle tiden gå väldigt fort istället? Om Big Bangs första utveckling gick väldigt fort, men partiklarna också rörde sig väldigt fort, gick då tiden väldigt långsamt (för dessa)? (Ha tålamod; Försöker som sagt reda ut en del, skapa mig en bild av det hela här ;) )
Så tid är relativ. Hur lång tid tog det att skriva den här kvällsfunderingen, en miljon år, i relation till första tiden efter Big Bang (om de körts parallellt)? Och hur var tiden före Big Bang (jag vet; så får en inte fråga; men ändå? Vad bestod Big Bang av, från början? Något, inget?)? Om Universum nu accelererar allt snabbare, går då inte också tiden allt saktare? Tills den "stannar"?

Har rådfrågat en Fysiker, hoppas på klarare förståelse av deras förklaringsmodeller i morgon.

Ang. gestaltning:
Har filmat ett glas (med hål), en kanna, ett mått, och J som mäter upp vatten. Som hela tiden rinner ut. Lutar helt klart åt den (enkla) gestaltningen, men ska se om jag kan bli av med värsta omkringljuden (måndag tidig eftermiddag var helt klart tiden då allt händer kring soprummet!) och hm, hm, kanske lägga på tickljud? Och på så sätt göra koppligen till tid mer tydlig? Eller döpa filmen, styra betraktaren så? Typ :" Om Tid". Eller "Livet". Hm.

Har en bild av en till visualisering: ett altare, där en klocka/timglas är centralt placerade, redo att tillbes av oss alla som passerar, med ljus och rökelse bredvid. Vore kul om det var i "äkta" stilleben-stil: Tiden som har stannat eller "gått". Plastljus och låtsasblommor? En klocka i papier-maché. Som ett monument över hur vi förhåller oss til tid. Kanske en offerskål med, där kärlek, karriär, barn, gamla, vänner, drömmar och allt möjligt annat smått och gott kan offras, för att den stora tidshållningen inte skall gå till spillo. Spika upp ett schema med, eller en kursplan ;P

Som sagt, bara inre bilder, lite sent påtänkt nu med en helt annan visualisering ;) Men känns som jag kommer sitta fast i tids-temat ett tag framöver.

No comments: