August 17, 2011

Förredovisning

Jag är förvirrad. Typiskt att det ska komma sista veckan. Frågor och trådar handledningen väckte och accentuerade:
  • Norska stolar med mjölktänder
  • Köttlim
  • Mummelprocess ger annorlunda svar/resultat
  • Kristina Skantze (associerar till Sonja Nilsson)
  •  Avsmak - det okända. Hur kontext påverkar vår förståelse av något. Hur saker ändrar skepnad när det kallas det ena eller det andra "What I'm trying to do with these works is to give society a jolt and make it ask questions" (Evarsti, Reuters).
  • Hur jag ska fortsätta mitt sökande/vad vill jag säga? Skalandet - upptäckten. Hur fånga görandet/processen? Ska jag fortsätta med mitt fyllande? Gelatin eller bara äggskal, naglar, hud i ägg? Skulptera i kött, grisfötter, nationalrätter ("Svensk kultur")? Gjuta genom att frysa sandiskuber, blod (fånga process, det förgängliga - lite som mitt idealsökande)?
  • Blev uppmanad att fortsätta med det handgripliga, mumla utan att förankra i teori. Men hur mycket ska jag säga? Hur mumligt hemlig kan jag vara?
Glömde förresten en sak när jag redovisade process igår: När jag gick igenom bloggen före förredovisningen fastnade jag vid avspärrningsbandet kring betongklumparna. Så jag införskaffade en rulle för att se vad den kunde användas till. Efter lunchsamtal med Lisa vågade jag tänka tanken fullt ut - På väg hem började jag ställa motfrågor till mina första motfrågor, som ett sätt att dra det en gång till, se om jag kan kräma ur vad det är jag söker:





























Hela Slottsskogen var förresten också fylld av avspärrningsband och gulklädda typer som hojtade "Håll er innanför avspärrningarna!" - är det mitt nya gäng? Eller är det utanför avspärrningarna som gäller, och Polisgänget? Nej, nu analyserar jag igen. Ska gå och göra något istället.

No comments: