April 18, 2011

Handling

Steg 1 - jag har sökt idealet, den inneboende idén i is. Den var förföriskt len, men händerna frös och domnade (blocket var nästan omöjligt att hålla i en längre stund!). Har ett större block på frysning, men tyvärr är det lite fel årstid för att jobba i riktigt stora format med materialet.

Hur nära kan jag komma mitt ideal, om jag inte ens vet vad idealet jag söker är?
Tog med "idealet", det inneboende, hem i sin lilla "födelsekista" (Det tillverkades i Småland). Smälte under bilfärdens olidliga hetta (så klart). Skulle jag ha låtit den behålla sin ideala form i frysen? Eller är det just idealets ogreppbarhet jag skall söka i - vi kan bära med oss det i tanken, men kan vi verkligen "bli ett" med det, utan att det ändrar form och blir något annat?
Ska hitta en lämplig flaska att hälla över det i (Ideal:1 kallat hädanefter - oj, inser nu att jag ägnar mig åt omedveten Göteborgshumor). Känns som jag fått ett nytt litet husdjur, eller kanske mer som en sån där svampkultur folk hade hemma förr i en burk och höll på att mata. Eller en tamagucchi? Fast jag behöver inte mata den, bara vakta så ingen häller ut den.


Frågan är vad jag ska göra med den? För det känns som jag framställt ett destillat, ett idealmaterial att arbeta vidare med. Kan jag dricka det och få något av det i mig? Frysa om det? Koka upp det? Låta det sakta förångas i solen?