July 19, 2011

Jaha (Spelets regler)





Höll på att göra som Cia och låta slumpen/ödet bestämma idag. Varför? Jo, dagens mission har varit att a) ta upp mina gjutningar ur sina "jordformar" och fixa till  dem lite (borsta av, samt förhoppningsvis elda lite) och b) fotografera mina skapelser för att ni, kära bloggläsare, ska kunna ta del av dem visuellt. Steg a) är nästan genomfört; väntar med eldning till i kväll för att få flammorna på bild. Steg b) verkar däremot motarbetas massivt av både öde och slump (glömde USB-kabel till kamera; det är min sambos, och jag glömde att den inte har SD-kort. Bluetooth funkar inte på min dator så kunde inte överföra mobilkamerabilderna till datorn, och min sambo glömde elsladden till sin dator, så den kunde jag inte heller använda). MEN, nu fick vi lånat en USB-kabel av grannen här ute, så slumpen var inte helt konsekvent. Därav bildbevis nedan.

Mina alster är alltså en undersökning av yta och mummel, och samtidigt en motfråga - en vidareutveckling om ni så vill av bomullstaggtråden: resultatet blev bättre än jag trott. Jag har ägnat mig åt något som mest liknar en hybrid av arkeologiska studier, begravningsriter, kriminaltekniskt arbete och minröjning. Först gräva ner, sedan gräva upp. Jord, hö, rost, betong, taggtråd, rep, spik, bomull, ståltråd, sand. Ur jorden föddes skrovliga klumpar, mer skrämmande än jag hade vågat hoppas (min sambo frågade förskräckt var jag hade tänkt förvara dessa högriskobjekt - tills HDK slår upp sina efterlängtade portar har jag faktiskt ingen aning ... Inte i lägenheten iaf). Associationerna går till en blandning av sjöborrar, klusterbomber, fågelbon, ägg och celler. Med spikar och taggar gör de avspärrningen jag satt upp med avspärrningsband till mer än bara en visuell effekt. Oroar mig på allvar för vilka skador man skulle ådra sig vid ett eventuellt fall på dem. Hoppas kunna få med mig ett par till morgondagens handledning (fler varken orkar eller vågar jag nog bära).











































2 comments:

Simon said...

vackert. gött me spikar å hård betong.

Elin said...

vill du fortfarande ha bilder på ärr? jag kan skicka det som mms isåfall om du skickar ordet "specifikation" till 0703591844