July 19, 2011

Betong

Under veckan som gått har jag försökt fördjupa mig i det jag redan varit inne på - yta och det som märks eller inte märks igenom yta. Jag har även undersökt hud, vilket resulterat i en lite udda film, men inga panoraman jag är helt nöjd med. Får fortsätta slipa på det (Den yngsta brodern sa förresten att de roat sig med något liknande redan för tio år sedan - tydligen inte allt för ovanligt inom dataspelsvärlden, när man gör huden till "avatarerna"/"gubbarna"! Åh, nu börjar alla associationer och kopplingar igen! "[T]he outside guys believed in the company and were willing to put some skin in the game." Att satsa hårt. Tro på spelet. Hm.). Ang. förra veckans handledning så har ajg försökt interagera - via internet då jag befunnit mig på landsbygden. Har bett mina bekanta om bilder på märken av olika slag på huden (ärr/tatueringar/bristningar/sår ...) samt en kort beskrivning av märket historia, deras förhållande till märket samt omgivningens reaktioner/åsikter. Har lovat anonymitet, men ännu inte fått napp. Får försöka igen, kanske med en lite desperatare ton  - eller locka med Trisslotter?

Förutom detta har jag blivit totalfaschinerad av betong - hjälpte den äldre av bröderna att gjuta trappa, och insåg att jag vill lära mig mer om detta medium. Så idag har jag gjutit - "celler" eller "ägg", eller kanske är de bon, fotbollar, planeter eller djur? Kroppar med yta hur som helst. Och i de flesta ett innanmäte med diverse ingjutna material och mojänger. En teknikstudie, där jag även försökt utforska just "mummel och motfrågor" som det där skenheliga, eller missvisande. Vad som syns är inte alltid vad saker är. Det kan vara tvärt om, eller både och. Eller bara svårt att definiera.

Men nu är klockan mycket, och alla datorer och intranätet har trasslat hela kvällen, så lägger upp fler bildbevis i morgon. Förhoppningsvis har gjutningen lyckats, så jag har något "konkret" att ta med på Onsdag.

No comments: