September 28, 2008

Reflektion - "sopgestaltning"


Oj, veckan har gett massor med roliga idéer att ta med sig! Det har varit fantastiskt givande att ha gruppen, trots att vi jobbat mest individuellt. Den ger inspiration, bredd, berikar tanken. Veckans arbete avslutades med att vi gick runt och gav respons på varandras gestaltningar - att höra alla andras tankar och tolkningar gav verken så mycket mer innehåll, och även om jag inte alltid såg det samma som någon annan, så triggade det igång fantasin och gav ännu ett nytt perspektiv. De jag-vi-du-övningar vi hade i början av veckan och responsavrundningen gav också en djupare förståelse för mig och andra - hur olika vi kan uppfatta ett verk, bland annat beroende på vad vi har för bakgrund.



Jag deltog som de andra i diskussionerna, både de lärarledda i grupp och de som pågick hela tiden under arbetets gång, och har då influerats av och säkerligen influerat andra. Jagrutorna, de områden vi valde ut åt oss själva att jobba i, fick en prägel
av närliggande rutor. Frågan är dock hur mycket vi influerades av varandra i uttrycket (vissa gjorde sina gestaltningar hemma) och hur mycket vi valde plats efter personlighet/sätt att tänka från första början. Hur som helst kan det finnas skäl att byta plats för mig nästa gång, att gå från relativt mitt på golvet till ett lite undanskymt och ensamt hörn kanske? Prova på en annan roll.

Veckan har påmint mig om vilket fantastiskt tolkningsspektra det finns att "läsa" konst på, och jag har återupptäckt skattjaktens underbara äventyr - allt "skräp" på gatorna blir spännande, världen vardagen fulla överraskningar (inte bara vad gäller skräp/saker, utan även händelser, människor, möten). Kravlösheten i att jobba med billiga/gratis material var befriande kreativt, att skapa i nuet och inte för att konserveras på museum. Att inte behöva fokusera på ett "perfekt" slutresultat, utan snarare på processen, gav utrymme för att experimentera med olika uttryck, idéer och tankar. Det var så spännande att se hur gruppen hade gestaltat ofta mycket abstrakta ord och gett dem fysisk kropp. Vissa var enklare att koppla än andra, men alla triggade fantasin och satte igång associationerna.

Jag arbetade med ordet "Kunskap" - om jaget, om oss själva, hur vi blir den vi är/tror oss vara. Har inte lekt så på flera år som under gestaltningen! Och orden som kom för mig när jag sedan betraktade kreationen var också just "lek" och "äventyr". Jag hoppas att kunskapen om oss själva ska kunna vinnas lustfyllt, och att vi ska kunna leva livet lekfullt, fortsätta utvecklas så länge vi lever. Inte glömma äventyret, utforskandet, eller gå in i roller bara för att det förväntas av vårt kön/vår ålder o.s.v.

No comments: