September 17, 2008

Ringar på vattnet? Eller slumpen?


På väg hem idag från stan och en fika mötte jag tre små grabbar i slottsskogen, nära Linnéplatsen, som delade ut ÄPPLEN!!! Men vet ni vad - JAG BLEV MISSTÄNKSAM! Och ganska dryg, fast jag bara två dagar tidigare stått på precis samma sätt och delat ut frukt till vilt främmande personer i stan, och själv mötts av samma skeptisism. Trots mitt "tack" kunde jag inte låta bli att fråga "Jaha, var har ni pallat dom här?". "Hemma i trädgården i morse" var deras svar... Åldersdiskriminering? Könsfördomar? Hade jag reagerat likadant om det var en medelålders kvinna som erbjudit mig äpplen? Eller några småtjejer? Fy bubblan, hur trög kan en vara?! När ska jag lära mig se individen, och inte bara reagera på reflex? Intalade mig att jag hade bråttombråttom, då jag var på väg hem, men hade jag egentligen det? Och är det ett skäl att inte se sina medmänniskor, livet som pågår runtom?

Fint var det i varje fall. Hoppas någon annan har vett att ge dom all den uppmärksamhet och positiva respons de förtjänar...

No comments: