Stötte i tisdags på motstånd ifrån pedagogen. Planen jag ville pröva har fallit - i den form jag tänkte mig. Men för att ta det från början:
|
Hiss-skiss: filmning av springor. |
|
Den höga hissen |
Efter sista handledningen roade jag mig med att hänga på pedagogen igen. Föresatte mig att inte hämma mig själv genom att tänka "praktiskt", utan fokusera på möjligheter. Öppna upp synfältsmallarna och tänka utanför boxen. Så min vision av att klä in hissen blev utgångspunkten. Jag kontaktade en erfaren klättrare och vi gick dit för att reka. Jovisst, han tyckte idén var lite annorlunda, men fullt genomförbar. Starka bjälkar skulle bära, frågan var bara om vi skulle få lov. Ringde därför lokalansvarig igen, men han bad mig återkomma kommande dag när han hunnit titta på hissen och prata med den semestrande rektorn. Under tiden ringde jag runt och rekade extra bred fiberduk (sån yrkesodlare har när de odlar grönsaker) för hissinsvepningsändamålet. Det gick dock bara att få tag på hos specialleverantörer i "big pack" om sisådär 250 m. Kom då på att jag ju har en bekant som har en syster som odlar ekologiska grönsaker - sagt och gjort, kontaktede henne för att höra om jag ev kunde köpa in en mindre kvantitet via henne (ca 40 m) bred fiberduk, vilket i skrivande stund väntar på svar.
Så i tisdags när jag fick tag på lokalansvarig blev det då tvärstopp. Branddetektorerna skulle gå igång om jag försökte hänga upp något på hissen sa han, och om detta var hela sanningen eller en försiktighetsåtgärd är svårt att säga då hissens utsida är utrustad med en hänganordning för fönstertvättsmaskin (i.e. det måste gå att ha rörliga saker framför rutan på något vis, men detta fick jag aldrig svar på). Och så var det besked om nej från rektorshåll för att klä in hissen invändigt. Fokuserade på upphängningsfrågan i vårt samtal, så glömde fråga om vad detta hissinklädningsförbud bottnade i. Får maila rektorn personligen och be om svar (mailet jag skickade förra veckan var f.ö. till rektorn, men skulle förmedlas via lokalansvarig. Lärdom: maila högsta hönset direkt ang. tillståndsfrågor,
alltid, trots semester!).
|
Staketskiss i papper. Mkt misstänkt hissaktivitet enl åskådare |
Så nu funderar jag på om jag: ska realisera mina planer i mindre skala eller modifiera dem? Eller presentera idén genom att ställa ut materialet nedpackat med skisser och beskrivningar bredvid (visualisera min tänkta gestaltning), försöka realisera den på en annan plats eller helt enkelt tänka om?
|
Staket med hål. Skiss. |
|
Variantskiss över hissens in- och utsida. |
|
Variantskiss över hissens in- och utsida. |
Parallellt med detta:
Filosofiska tankevändor fashinerar - inte som "sanning", utan som sätt att förskjuta blickens perspektiv på blick och seende. Hur ser vi på seendet? Vad är blicken? Liksom tid är ett abstrakt begrepp för något som vi enbart kan se genom att mäta andra saker/skeenden - titta vid sidan om, som vi tittar på svaga stjärnor om natten för att gula fläcken inte tillåter oss se rakt på dem. Jag försöker titta vid sidan om blicken, och på så vis se seendet, det osynliga.
Samtidigt väcks frågan - kan vi då backa ett steg till och betrakta blicken som betraktar blicken som betraktar? Det tredje steget av metaperspektiv gör det hela absurdt. Men här, där skrattet infinner sig (det absurda), tror jag vi kan hitta/se det där andra (
jfr den bisarra förstoringen av förstoringen i jakten på "sanningen" i filmen Blow up).
Här några "tokerier" - eller andra perspektiv, tittande vid sidan om:
"Everything possible to believe is an image of truth" (William Blake, The marriage of heaven and hell, Copy B object 8)
"If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man
as it is, infinite. For man has closed himself up, till he sees all
things through narrow chinks of his cavern." (William Blake, The marriage of heaven and hell, copy B, object 14)
Transcendental idealism - Kant. Perceptionsprocessen som en subjektiv förståelse av den yttre världen, en tolkning och inte bara registrering av data.
Aldous Huxley
The art of seeing och
The doors of perception. Knarkigt? Javisst. Men delvis det jag undersöker. Kan vi se utan seenderamar, förstå utan att tolka? Vad är det att se?
No comments:
Post a Comment