November 29, 2012

Visuell input (Blogg 14, LBD500)

Funderar kring vad jag inspirerats av och inser att Klara Kristalova kan ha spökat i mitt bakhuvud med sina verk typ de här:

Twice as happy, Klara Kristalova
Redhead, Klara Kristalova

Ser nu att minnet av Joseph Beuys Honungspump antagligen skvalpat runt i bakhuvudet på mig - konst som görande och inte ett ting. Konst som tanke i dialog (När jag såg den som tonåring på Louisiana, nedmonterad, förstod jag ärligt ingenting. Men den provokation det väckte fick mig att försöka ta reda på vad Beuys ville kommunicera med den - en fortsatt dialog, trots att - eller tack vare? -  verket var nedmonterat och "ur bruk").

Skiss till Honey Pump at the workplace, Joseph Beuys

"SUBJEKT - OBJEKT
SEENDE "

står det på kortet här bredvid. En varseblivandets och tänkandets dialogicitet. En kunskap i process, tanke i förändring.









Även alkemins symbolik, som jag delvis varit inne på, är en inspirationskälla med sina symboler för ljus/källan till allt, fluxus som rörelse och vägen till nya insikter m.m. När jag gör, förstår jag.
Fluxus
Genom att arbeta fysiskt med språket [i.e. även bild*], knåda det, töja det och dela upp det, kan man ”förklara” för sina djupare psykiska skikt vad som pågår.
(ur Alkemins mål, hämtat 2012-11-28. * Min kommentar)



 Att arbeta med bild blir för mig att göra för att förstå hur jag förstår, och då förstå på nytt. Ordna kaoset, för att sedan bryta upp ordningen (utopin) och omordna det igen. En djupt anarkistisk tanke :)

No comments: