November 7, 2012

Metod(er) (Blogg 3, LBD500)

Min metod idag: Slump.

Hitta en bok som ser spännande ut, slå upp den, läs. Koppla till det du/andra redan vet/tror/tycker/tänker.
Lyssna på samtal på stan. Ta ut några ord/meningar.
Prata med någon.
Ta del av media.

Sätt i ett sammanhang. Tolka.
Reagera. Tolka igen. Gör.

Eller bara gör.

Just nu har det lett till något som liknar en individuell associationslek:

 

JanusX4
Skolans syfte
Styrdokument
Barnkonventionen
Janusz Korczak
Janusansikte
"Lärarens dubbla uppdrag" (E. Nihlfors)
Enhet/symbios
Splittring
Lust och lek vs plugg och lärande? ("Skolan och den radikala estetiken", L. Aulin-Gråhamn, M. Persson, J. Thavenius) 
Entreprenöriellt lärande
Gamification
“That’ll teach you to teach me" (Bart i The Prodigy Barn, "Tis the fifteenth season")

I tidigare gestaltningar har jag fått rådet att bara göra - tänka/analysera sen. Nu blir det än svårare, när vi förväntas ha en ingång, en frågeställning. Samtidigt är jag lugnad av att kursen inte riktigt dragit igång än, vilket underligt nog ger större handlingsfrihet (kan hänga ihop med min skepsis mot betyg). Så jag tänker att jag har mina teoretiska tankar här vid datorn, men att jag nu ska gå ut och försöka samla visuellt material slumpvis och utan att reflektera för mycket i förväg, för att se om det kan  leda vidare in i en gestaltningsprocess, utgöra grund för något, vad det nu kan vara ...

No comments: