Under helgen hade jag hunnit komma fram till att det är rörelsen, dynamiken som är det viktiga i min gestaltning. Funderade kring ord som resan, rörelsen och förändringen, liksom rytm, förgänglighet (förgängligheten som rymmer både den djupaste vemod, men också humor och självdistans, då vi ser vår egen förgänglighet) och det evigt existerande (då nuet är det enda som är, ett vara vi tvingas följa med i så länge vi lever), samtidigt oändligt korta nuet.
Janusansikte som vänder sig, förståelsens process |
Det är istället brytningspunkten, den milli-millimeter då framtid bryts till dåtid, kaos till kosmisk ordning, ögonblicket då delarna bildar en helhet och får mening (likt den Hermeneutiska spiralen) jag söker sätta fingret på eller gestalta metaforiskt, dra fram i blickfånget. Det där ständigt undflyende.
Har gjutit till synes meningslösa saker för att för mig själv klargöra vad det är som sker och filmat stelnandet, processen för att sedan kunna klippa ner det i tid och loopa det med en spegelvänd "återupplösning". Att känna motståndet då materialet ändrar karaktär ger tanken en ny insikt om skeendet. Även om det bara blir en symbolisk, och därmed ändlig handling, har det hjälpt mig framåt i processen att förstå det ständiga skeendets ogreppbarhet, det kreativa fluxus-tillståndet innan massan/kunskapen stelnar och "utopia"/"kosmisk ordning" gjuts fast (en symbol för det ändliga spelets värld). Kopplat till skolan tycker jag vi allt för ofta hamnar i just den ordnade, utopiska kunskapssynen. Den är logiskt strukturerad, redan utredd och synliggjord och därmed en tacksam bedömningsmall att stöpa elevers förståelser i. Ett sätt att mäta genom att kunna passa in i förutbestämda mönster, släta ut och likforma.
Helst vill jag även få lampan att snurra, vända sig likt en klocka, eller likt tiden. Har googlat en del, men verkar rätt klurigt. Vissa drivs på varmluft, men då får jag tänka om med hur jag utformar lamphuvudet. Har jag en motor, blir problemet istället sladden till lampan ...
Några ord har fastnat i mitt huvud
Ars via Illuminare eller ars via flux. Eller tvärt om.
Alltså konst genom upplysning eller konst genom flöde. Flödet i skeendet, tanke och handling, samtal och tidigare kunskap. På hittepå-Latin ("kunskapens" språk). Typ.
No comments:
Post a Comment