Didaktisk
frågeställning Lärarexamenskurs HT-12
inriktning
Bild och visuell kultur
Min dotter, som går i ettan, frågade mig för några
veckor sedan ”mamma, varför måste man gå i skolan?”
För att bli allmänbildad?
För att det är bra? För att samhället kräver det? För att
annars blir du en outbildad och misslyckad person utan
inkomstmöjligheter (OBS! IRONI!) Inget av de svar jag kunde komma
på är speciellt tillfredsställande.
Att jag som blivande lärare inte kan ge någon
riktigt bra motivering till varför min dotter behöver gå i skolan,
bottnar i just den dubbelhet som jag känner inför skolsystemet. För
är det verkligen nödvändigt att gå i skola? Är det det enda
sättet vi kan lära oss fakta, färdigheter o.s.v., och att bli
fungerande samhällsmedborgare? Hur skulle vi och samhället se ut
annars?
När jag började i första klass älskade jag skolan;
till och med maten i bamba var underbar. Jag älskade tanken på att
få forska – för det var vad jag trodde att vi skulle få göra.
Jag älskade att fråga saker, och få söka svar. Denna
nyförälskelse varade i några år, tills jag insåg att den mesta
tiden gick åt till att vänta, göra saker jag redan kunde, göra
saker på tråkiga sätt eller göra saker jag inte förstod varför
jag skulle kunna. Idag, 25 år senare, ställer min dotter mig den
fråga jag borde funnit svar på vid det här laget, men jag står
utan svar.
Jag vill dela med mig av min brinnande kärlek till
visionen om ett skolsystem där alla har lika rätt och möjlighet
till utbildning, men jag tvivlar på skolans värde så som den är
organiserad idag och ser luckor och motsägelser i styrdokumentens
logik.
Min didaktiska frågeställning jag har utgår alltså
från:
Vad är syftet med (bild)undervisningen
i skolan?
Hur skulle en vision om ”den ultimata”
bildundervisningen se ut? Hur passar betyg in i denna vision? Hur
passar denna vision in i rådande skolsystem och samhälle?
Mitt mål med mitt examensarbete är att hitta
konstruktiva lösningar på hur jag
kan verka inom rådande skolsystem på bästa möjliga
vis utan att göra avkall på visionen om en demokratisk skola som
inte utestänger människor.
No comments:
Post a Comment