Några möjliga ingångar i gestaltningen:
- Utgå från uppgifter elever brukar få göra i bildundervisningen och se vad som händer, hur det känns att göra dem, vad de "ger" och hur det mäts/bedöms.
- Intervjua elever/lärare/lärarstudenter om deras syn på bildämnet - vad det är för dem, vad de önskar att den kunde vara. Plocka russinen ur kakan och fundera på vad den ultimata bildundervisningen skulle kunna vara.
Så jag funderar på om en möjlig ingång i gestaltningen och undersökandet kunde vara att leka antropolog och titta närmare på olika "trosinriktningar"och gestalta dessa - för liksom religionen har individualiserats, så verkar också den nationella samsynen kring skolan/utbildningen ha luckrats upp.
Visionerna (som får rum i media och därmed kommuniceras ut till allmänheten) om vad skolan och bildundervisningen ska "vara" kommer inte bara inifrån skolan, utan från andra opinionsbildare (som skolan sedan reagerar på/mot). Skolans kulturella kod kritiseras från vissa håll för att vara gammalmodig och enögd, samtidigt som den från från andra håll kritiseras för att vara för vag, decentraliserad och svårmätt/jämförbar.
Målet jag satte upp i mitt PM, att hitta ett konstruktivt förhållningssätt, får vänta tills vidare. Kanske når jag dit en dag, kanske inte.
No comments:
Post a Comment