November 12, 2012

"There is no solution because there is no problem” — Marcel Duchamp (blogg 6, LBD500)

Har redan nått till den massiva motståndsfasen. Först förvirring, sen plötsligt idétorka och känslan av att inte hitta ut.

För jag har haft bloggfasta ett år, och tydligen förträngt det mesta av mitt tidigare sökande. Googlade mig själv för att hitta vad jag använt Utopia-dikten till och insåg jag att jag riskerar att trampa vatten, bara upprepa mig - inte fördjupa eller vidga problematiken jag tidigare varit inne på.

Citerar Duchamp fritt ur intervjufilmen som bär samma titel som detta blogginlägg:  
Repetition är motsatsen till förnyelse, en form av död. 

För vad är problemet jag fastnat i att undersöka? Finns det ett problem? Duchamp citerar i ovan nämnda film Man Ray: "There are no problems, only solutions" - beror allt bara på perspektiv och förhållningssätt?

Ska nog läsa igenom min blogghistorik ordentligt för att om möjligt försöka undvika denna dödens tragik och istället försöka sikta mot just lösningarna.

No comments: