November 6, 2012

Pinpointing the problem and searching for what to search for (Blogg 2, LBD500)


Några möjliga ingångar i gestaltningen:
  • Utgå från uppgifter elever brukar få göra i bildundervisningen och se vad som händer, hur det känns att göra dem, vad de "ger" och hur det mäts/bedöms.
  • Intervjua elever/lärare/lärarstudenter om deras syn på bildämnet - vad det är för dem, vad de önskar att den kunde vara. Plocka russinen ur kakan och fundera på vad den ultimata bildundervisningen skulle kunna vara.
Fast; grundproblemet jag brottas med är att jag Tvivlar i min TRO på skolsystemet och dess oifrågasättbara NYTTA. Har mer och mer fastnat vid just begreppet tro. Skolan som en institution som tappar anhängare i samhället, som håller på att omformulera sitt uppdrag och sin praktik. Utbildning som en utdragen konfirmation eller initiationsrit. Och jag ska bli präst i denna kyrka jag inte kan tro på.

Så jag funderar på om en möjlig ingång i gestaltningen och undersökandet kunde vara att leka antropolog och titta närmare på olika "trosinriktningar"och gestalta dessa - för liksom religionen har individualiserats, så verkar också den nationella samsynen kring skolan/utbildningen ha luckrats upp. 

 

Visionerna (som får rum i media och därmed kommuniceras ut till allmänheten) om vad skolan och bildundervisningen ska "vara" kommer inte bara inifrån skolan, utan från andra opinionsbildare (som skolan sedan reagerar på/mot). Skolans kulturella kod kritiseras från vissa håll för att vara gammalmodig och enögd, samtidigt som den från från andra håll kritiseras för att vara för vag, decentraliserad och svårmätt/jämförbar.

Målet jag satte upp i mitt PM, att hitta ett konstruktivt förhållningssätt, får vänta tills vidare. Kanske når jag dit en dag, kanske inte.

No comments: