Masker som ett sätt att byta ut-seende, blick. |
Jag tog på första handledningen upp hur jag söker det icke-perfekta, för att det känns mer spännande, öppet för tolkning. Vill förtydliga att det välgenomarbetade, till synes perfekta, ju förstås också kan rymma denna tolkningsfrihet och icke-perfektion genom en dubbelhet, en fråga som får finnas kvar, en inbjudan till tolkning och vidare samtal. Det avslutade, det perfekta i meningen redan besvarade, redan klara (se tidigare inlägg om Utopia och repetition som död), en monolog som inte vill dialog och vidare tolkning är det jag fasar för. Som ingång i min gestaltning passar då det icke-perfekta, det skissartade och slumpmässiga bättre in, då det överraskar mig och på så vis kan föra min tanke längre än det jag kan räkna ut i förväg.
I mitt sökande har jag fastnat vid Janus som symbol intresserar mig mer och mer - Janus/Jana som läraren, portöppnaren. Likson Jesus är han/hon tidens mästare och står över tiden, en gud över vägen, skeendet, den mänskliga/personliga utvecklingen, lärandet. Gudomen symboliserar bl. a. lärande, förändring, unga människors uppväxande. Janus med två ansikten, från början ett kvinnligt och ett manligt (Janus/Diana) blickar både framåt och bakåt, och där de två ansiktena smälter ihop till ett, osynligt, som blickar mot oss i det ogreppbara nuet, på så vis lik den Hermeneutiska cirkeln.
Papier machémask på tork (snabbspolar mina processer). |
Att kunna byta perspektiv ser jag som något som nära hänger ihop med vår föreställningsförmåga - att liksom i leken fantisera om något som ännu inte är; att omskapa oss och hitta andra sätt att vara, agera. En social flexibilitet som gör att vi kan lära, och ackumulera kunskap kulturellt.
No comments:
Post a Comment