November 5, 2012

Examenskurs 500 HT12 (Blogg 1, LBD500)

Här kommer mitt PM i original, så som jag tänkte mig i morse. Arbetet med att bli mer specifik, skära ned, pågår för fullt i mitt huvud. Återkommer.

Didaktisk frågeställning Lärarexamenskurs HT-12
inriktning Bild och visuell kultur

Min dotter, som går i ettan, frågade mig för några veckor sedan ”mamma, varför måste man gå i skolan?”

För att bli allmänbildad? För att det är bra? För att samhället kräver det? För att annars blir du en outbildad och misslyckad person utan inkomstmöjligheter (OBS! IRONI!) Inget av de svar jag kunde komma på är speciellt tillfredsställande.
Att jag som blivande lärare inte kan ge någon riktigt bra motivering till varför min dotter behöver gå i skolan, bottnar i just den dubbelhet som jag känner inför skolsystemet. För är det verkligen nödvändigt att gå i skola? Är det det enda sättet vi kan lära oss fakta, färdigheter o.s.v., och att bli fungerande samhällsmedborgare? Hur skulle vi och samhället se ut annars?

När jag började i första klass älskade jag skolan; till och med maten i bamba var underbar. Jag älskade tanken på att få forska – för det var vad jag trodde att vi skulle få göra. Jag älskade att fråga saker, och få söka svar. Denna nyförälskelse varade i några år, tills jag insåg att den mesta tiden gick åt till att vänta, göra saker jag redan kunde, göra saker på tråkiga sätt eller göra saker jag inte förstod varför jag skulle kunna. Idag, 25 år senare, ställer min dotter mig den fråga jag borde funnit svar på vid det här laget, men jag står utan svar.

Jag vill dela med mig av min brinnande kärlek till visionen om ett skolsystem där alla har lika rätt och möjlighet till utbildning, men jag tvivlar på skolans värde så som den är organiserad idag och ser luckor och motsägelser i styrdokumentens logik.

Min didaktiska frågeställning jag har utgår alltså från:

Vad är syftet med (bild)undervisningen i skolan?

Hur skulle en vision om ”den ultimata” bildundervisningen se ut? Hur passar betyg in i denna vision? Hur passar denna vision in i rådande skolsystem och samhälle?

Mitt mål med mitt examensarbete är att hitta konstruktiva lösningar på hur jag
kan verka inom rådande skolsystem på bästa möjliga vis utan att göra avkall på visionen om en demokratisk skola som inte utestänger människor.


No comments: