November 8, 2012

I väntan föds leken; eller den alternativa rubriken Logik, material, estetik (Blogg 4, LBD500)

 Skulle samla visuellt material, men tog en sväng förbi odlingslotten för att täcka jorden med löv inför vintern. När jag började mitt lövkrattande tänkte jag slå två flugor i en smäll, och krattade då gångarna för att få ihop mitt material. Inte förrän då insåg jag att det jag pysslade med var att "kratta tankegången", som Johan Aspelin filosoferar om i förordet till "Den mellanmänskliga vägen" (Brutus Östlings Bokförlag Symposion, Stockholm/Stehag 2005).

 

 Efter det såg jag bara löv. Inspirerad av Klara Kristalovas separatutställning på Göteborgs Konstmuseum började jag fundera på alternativa sätt att arbeta - löv som medium och material. Halvt förmultnade, bruna, kladdigt jordiga. 

 

Jag var på Klara Kristalovas utställning förra veckan och slogs då av den befriande brist på "respekt" för traditioner om hur skulptur, keramik och porslin ska behandlas, se ut och framställas. Hon säger själv att hon är en målare, men arbetar tredimensionellt. I skulpturerna bryter rådande hantverksnormer om hur man "bör" och "får" gå till väga,  till exempel i hur hon har alldeles för "mycket" glasyr, som rinner "likt sperma" (min medbesökares kommentar) ner från skulpturen och ut på underlaget. 

Hon gör också "omöjliga" saker med materialet, som det stora huvudet som ser ut att tippa framåt när som helst - något som är fullt möjligt i måleri! Och tydligen också i skulptur. Det blir som drömfantasibilder fast inte förförande synvillor som vill oss att tro att de är verkliga, utan ett sätt att göra verkligheten drömlik, fantastisk. När saker blir möjliga och överskrider logikens ramar för skulpturens stabilitet och hållfasthet, likväl som våra förutfattade meningar om hur världen är förskaffad, utmanar hon min syn på materiens och världens begränsningar. Här pratar hon om sin parafras på Goya, "När förnuftet sover"

 

Så medan jag krattade, samlade löv m.m. och tänkte på Klara kände jag en fantastisk lust - att leka. Leka i tanken och i verkligheten, med idéer och material. Löven får torka lite och sen ska jag pröva att göra löv maché i matberedaren. Tidningsartikeln visade sig vara en annons om "en resa i konstens tecken"  - sparar den för eventuell vidare input.

Jag ska lyda rådet att prata med ett barn - eller vem som helst som inte tänker som jag brukar. Gå utanför min egen logik. Som när jag drömmer, och helt andra kopplingar sker och en fri logik tar vid.

No comments: