November 26, 2010

Lägesrapport: uppförsbacke

Försöker formulera mina tankar - läser lag, styrdokument, kunskapsmål. Skriver, skriver om. Men får inte riktigt till det - sammanhanget, sambandet, formen för mitt skrivande är ännu oklar, osynlig. Kanske behöver jag distans? Helheten var ju vad jag ville! Ska ta mig i kragen, skriva ut allt jag hittills skrivit, klippa isär det, visualisera teman på min fina white board och börja pusslandet, vävandet, igen. Vill ha tydligare mönster och sammanhang. En retorisk poäng, klarare tankegångar. Frågan finns där, det jag vill - men trots att jag skär ner och skär ner, växer den ständigt. Känns som jag upprepar. Jäseffekten igen. För mycket socker i degen? Det mentala motståndet verkar alltid växa till sig i takt med att tiden rinner ut ... Mentalt straff eller oförmåga att hantera stress? Jag måste erkänna att jag fortfarande är ganska lugn. Kanske bara ett sätt att förtränga processens kravfyllda tidsramar?