Läser Skapa och våga. Om entreprenörskap i skolan, en kunskapsöversikt publicerad av Skolverket 2010 och snubblade samtidigt över Tendens programserie om svensk arbetsmoral - lyssnar just nu på "Den skapande människan"- en intervju med sociologen Lasse Ekstrand som kritiserar lönearbetet och ser trygghet genom medborgarlön som förutsättning för ett entreprenöriellt och skapande samhälle. Det är visst han som skrivit den underbara boken om Joseph Beuys, Varje människa en konstnär också. Verkligen en upplyftande positiv människobild. Lyssna även på "Vem vågar nämna 6-timmarsdagen?".
Drar paralleller till skolplikt, memoreringskunskap och betyg - fasta ramar för hur vår status och vårt människovärde styrs av prestation inom dessa (som går att mäta kvantitativt snarare än kvalitativt). Ur programmet: "Samhället blir mindre kreativt om vi bara yrkesarbetar" läs: studerar. Jag tycker arbetsplikten går allt längre ner i åldrarna, då betyg ska införas redan i tidigare åldrar och att resa bort under andra tider än lov ses som fruktansvärt dekadent och i princip som kriminellt, även om eleverna "tar igen förlorad tid", en vanligt återkommande formulering i skolvärlden (vilket i mitt tycke är en mycket underlig formulering. Kvantitet framför kvalitet igen). Det är få som lyfter lärandevärdet av upplevelser utanför skolan och istället ser det som tillfällen då eleverna får chans att möta nya människor, se nya ställen, utveckla andra roller och sidor av sig själv än den de vanligen intar, något som borde kunna användas så mycket mer i den "vanliga" undervisningen.
Kom att tänka på László Gönczis inledare i Fria Tidningen, "Betyg - en värderingsfråga", som tar upp Anna Sjögrens studie "Betygsatta barn - spelar det någon roll i längden?" om tidiga betyg i skolan och hur dessa eventuellt påverkar elevernas framtida liv. Det är alltid viktigt att forskningens bakomliggande motiv granskas, men samtidigt säger Sjögren i Lärarnas tidning Nr 11/10 att det är upp till politikerna hur de ställer sig till den fakta hon fått fram, och alltså inte bör tolkas som ett stöd för införande av tidigare betyg. Det intressanta i László Gönczis inledare är de värdefrågor han tar upp - där han kritiserar just lön (vilket är en av sakerna som jämförs i studien) som enda måttet på framgång i livet. Vad är det för skola, och i förlängningen medborgare och samhälle, vi vill ha?
Vad betyg gör med vårt tänkande kring livet, vår personliga utveckling och utvecklandet av egenskaper som lyfts fram som entreprenöriella i Skapa och våga. Om entreprenörskap i skolan (Skolverket 2010), är något som borde diskuteras och undersökas på djupet, inte bara ses som ett "naturligt inslag" i skolan. Vad vill vi med skolan och undervisningen? Under vilka förutsättningar utvecklar vi positiva sidor och lär bäst, vilka former gynnar kreativitet, delaktighet och demokrati?
No comments:
Post a Comment