December 1, 2012

Men hallå, eller - alternativt "I once was blind, but now I see - again" (Blogg 16, LBD500)

Uppsköte i fredags Konsthallens utställning med Jonas Dahlberg och den var helt, helt underbar! Tack Sanna för tipset! Jag tror jag ska flytta in dit. Dessa drömska iscensättningar av minnen om platser, som drömmar jag ville stanna i för evigt. Rörelsen, ljuset och tystnaden ger en känsla av tid utan tid, och med sina små variationer skapar filmerna ett oändligt spektra av känslominnen. Det kändes som jag varit i alla rummen; bekanta i sin avskalade enkelhet. Som videon där betraktaren sjunker ned som i en hiss genom våningarna/lagren av tid, medvetande och minnen (likt hissfärden i Jan Svankmajers Alice).



Det jag kopplar närmast till min gestaltning är just rörelsen, ljuset och tystnaden, som ger känslan av alla tidslager -  även om jag vill fånga nuet (den vi ännu ej hunnit fästa minnen och känslor vid), och han fångar känslan av det vi minns.


Mobil. Alexander Calder. Göteborgs Konstmuseum.
S. Lundblom
Tog vidare en sväng genom skulpturhallen för att ta en titt på Klara Kristalovas utställning igen men hej - att jag kunnat vara så blind! Både Sivert Lindbloms staty från -68 som är en siluett av en människa (hittar inga referensbilder, men den ser ut ung. som bilden här intill. Blev f.ö. mkt inspirerad att läsa mer av honom från den lilla presentation som finns i länken) och Alexander Calders mobil är ju precis det jag tänkt göra, rent visuellt. Känns lite B, som högstadie-elever skulle säga. Har ju sett skulpturerna en hel massa gånger innan, men bara inte blivit medveten om dem, eller deras eventuella påverkan på min process, förrän igår.

Även alla andra skulpturer, både i skulptursalen och Klara Kristalova-utställningen, blev helt nya, då jag plötsligt såg dem
Oreducerade DT Swiss-ekrar i
rostfritt stål. 320 mm långa, 2 mm Ø.
 så mycket mer med, eller genom, sina skuggor.

SVD-artikeln "Tolkning kan handla om att förstå sig själv" som jag fick rekommenderad under torsdagshandledningen har varit mkt givande att läsa. Måste dock smälta den lite innan jag kan diskutera den vidare.

Ska på måndag försöka få tag på semestrande Jocke som har hand om 3D-printern och prata teknikaliteter kring eventuella utskrifter. Här till höger ekrar, material till kommande mobilställningen. Om jag nu kan få min idé att fungera rent praktiskt ...

No comments: