December 3, 2012

Gestaltningens koppling till vad jag vill skriva om (Blogg 17, LBD500)


Så. Nedan en bild på min 3d-modellerade "ansiktsurna". Idag ska jag försöka få klarhet om den går att skriva ut i 3D-printer. Annars gör jag liknande "profiler" i ngt annat material.

I min gestaltning ska dessa "profiler" vara upphängda så att de kan snurra/röra sig. De ska vara belysta så att skuggorna träffar vägg/tak/liknande och då ge en statisk profil (även om de rör sig).

Det jag arbetat med är hur vi lär/förstår världen i tidens rörelse (nuet), hur detta nu är konstant men osynligt för oss. Hur denna då-nu-sen är evigt rörlig, men ändå konstant (som skuggprofilerna).

Jag har även arbetet med hur vi förstår världen genom tolkning (skuggorna), vilket jag också vill skriva om. Tolkning som det enda sättet att förstå världen. Inte som att vi successivt inkorporerar mer och mer av världen i vår förståelse, utan att vi ständigt omförstår allt, inklusive oss själva.

I min text vill jag koppla detta lärande-skeende till just bildens görande som alternativ till synen på lärande som linjärt, mätbart och förutsägbart inhämtande. Hur vi kunskapar då vi förstår/bearbetar/tolkar genom att göra, agera.


No comments: