April 16, 2009

KONFLIKT KONFLIKT KONFLIKT KONFLIKT

Efter många veckors konfliktfokus så dags för en reflektion. Vi har alltså observerat konflikter, och sedan tecknat serier av dessa. Ett fantastiskt sätt att analysera det som hänt, försöka destillera ur själva kärnan - vad beror konflikten på, i grund och botten? Vad var min roll? Hur agerade jag, och kunde jag agerat annorlunda?

Tisdagens och Onsdagens seminarier med Kernell då vi presenterade och diskuterade våra serier var fantastiskt givande! Att gemensamt få vrida och vända på problematiken, känna igen sig och lyfta det till en meta-nivå, att konstruktivt se på det som skett och försöka reda ut mekanismerna bakom är så mycket mer än att bara sitta hemma och grubbla över olika situationer. Vad är ett "bra" sätt att handla på i en konflikt? Men också det positiva och utvecklande som kan finnas i konflikter, om de bemöts "rätt" och vi tvingas se oss själva i vitögat och utvecklas.

SÅ: Jag har fått blodad tand för att teckna mer, mer, mer serier! Ett fantastiskt sätt att berätta historier på, fånga känslor och förlopp. Ska se till att utvecklas bildspråkligt på den punkten. Men själva "logiken", den grafiska uppbyggnaden av en bildsekvens, tilltalar mig. I skolsammanhang är det många som annars inte tecknar som kan komma igång och teckna genom serier, fokusera på berättandet och inte det "perfekta" tecknandet. Har sett hur Seriemagiboken av Gunnar Krantz användes på ett bra sätt på min VF-skola i detta syfte, avdramatisera och inspirera. Även i samhällskontexten är serier ett fantastiskt sätta tt via komik eller tragik sätta fokus på problem eller bisarrheter, få betraktaren/läsaren att fundera.

Gruppdiskussionerna gav mig många nya "lånade" erfarenheter (tack Vygotskij) från de andras berättelser, och insikten att jag inte är ensam om att emellanåt känna tvivel över om jag valt rätt yrke. Att inte bara jag kämpar med mitt proffessionella jag och emellanåt vacklar i min identitet. Att det visst går att vara både medmänsklig och proffessionell, genom att försöka "finna balansen" (tack Kernell där). Och acceptera att vi kommer begå misstag som lärare och skapa konfliktsituationer, inre eller yttre, genom att misstolka, inte se eller orka reagera o.s.v. Mitt bidrag till diskussionen och det gemensamma lärandet har som vanligt varit mängder med frågor... ;)

Och, slutligen: Jag vill lära mig massa mer om konflikthantering! Lära mig se processerna bakom, få en djupare förståelse för hur vi reagerar i olika situationer och hur vi bäst bemöter dessa.

No comments: