April 28, 2013

Is this where the magic happens? (X395, blogg 20)

Magic - urban dictionary.
Oddusual - urban dictionary.

Översättning-kreativitet. (Y.R. Lotman. Universe of the mind, s. 15

Jag söker med min blick som främsta radar. Bilder som ger fler bilder.
Men luktar, lyssnar, känner, tänker mig också fram i sökandet efter 
Stämningar, (ny)tolkningar. 

Seende som läsning, där flera koder sammansmälter och resulterar i nya hybrider, "the creative function."
Något som kräver att jag vågar se/möta, för mig, nya företeelser och sammanhang (oddusual).


Per-Isak Snälls, Modell över hur det kan tänkas se ut
Var sker övergången från igenkännade "jahaja" till "AHA!"
mötet med det som talar till oss i dialog, vill mer?

Snällis modell för hur det kan tänkas se ut (Borås konstmuseum, I want to hold your hand-utställningen) handlar om  musik, men jag tycker om sättet den i bild tolkar en kreativ tolkningsprocess.








Jonas Dahlbergs ljudinstallation an imagined city

















Det som gäckar mig i tittandet, seendet är den ständiga vetskapen om att det finns mer att se, förstå utanför (den mentala eller direkt fysiskt möjliga) synfältsmallen. 

Vad är det som finns bakom? Vid sidan om? Vad ser jag om jag tittar lite till, från andra hållet, närmare eller i ett större perspektiv som om det vore något annat? Vad är det jag ännu inte ser, för jag ännu inte vet?

Jan Svankmajer, game with stones.












Linda Hofvander. Sätt att beskriva, Horisont 2. Fotografi.
Kontext

Kod

Känsla 

Association

Perception 

Dialog

No comments: