April 25, 2013

Ord (X395, blogg 16)

Vad jag har lärt: Det är hårt att släppa sina invanda tankemönster, handlingsvanor. Och nya vanor inträder lätt.

Ordens specifika, definierande karaktär var mina redskap
så skarpa, invanda

Nu: Ovana
Klumpigt fraserar jag ljuden i mitt huvud, försöker formulera begripligheter

Som att knåda en ovillig lera
med valhänta händer

Mina ord blir textur med glipor
En väv av tankar där mönstret ännu inte framträtt
visualiserar sig långsamt
Byggs på ord för ord, tanke för tanke

Ännu återstår mycket
Eller är det de osagda orden som säger mest?
De otänkbara
o(be)gripbara

Recept på nytt seende:
I morse på ekot - Blindanalys av fall kan ge bättre resultat
Ta bara med relevant fakta
Se fragmenten som spelar roll,  men se dessa ocensurerat
Tolka sedan helheten
utan förutfattade meningar

Min blogg: en linjärt presenterad, delvis selekterad återgivning av en multidimensionell inre helhet av upplevelser, händelser, reaktioner (jfr Lotman Y. M.. 1990. Universe of the mind, s. 75-77. Indiana university press: Bloomington and Indianapolis
En ännu till stor del obearbetad text(ur) av bild.
Mitt forskningsmaterial, min data. Mitt tolkningsunderlag.
En skrivning (och därmed tolkning), som kräver läsning och omtolkning för relevans.





No comments: