November 1, 2011

Variationer på ett tema

Frukostkaffe och morgon-blogg:

Tänker på projektet, görandet. På känslan av att inte vara tillräckligt unik, speciell. Och samtidigt variationens/kopians ständiga förskjutande av världen, verkligheten, genom de små olikheterna, ibland avsiktligt sökta, för det mesta mindre övertänkta (tänk utveckling inom språk eller mode, eller traditioner som julfirande). Detär näst intill omöjligt och förfärligt tråkigt att bara göra exakt samma igen och igen, även om vi ser oss som ortodoxa traditionalister. Små buggar i kopieringsprocessen ger stora efterskalv.

Bild hämtad från Kathryn Lloyds blog.
Tänker på detta när jag våndas över min oförmåga att göra något som går utanför det redan tänkta, kända, i mina försök att vränga blicken ut-och-in (Cia postade denna länk på FB - ett barnprogram om konstnärliga processer som hon tyckte liknade mitt projekt i somras. Har jag plagierat? Nej. Skulle det spelat någon roll? Knappast. Men visar på att vissa idéer föds/förstärks/synliggörs på många platser samtidigt i en viss tid) . Vi tar dessa små steg gemensamt, som tillslut blir stora steg. Men jag kan vara med och tänka/förstärka det jag tycker är värt att förstärka.

Individ/grupp blir två sidor av samma mynt (livet), liksom skrattet/sorgen eller ljuset/mörkret. Att bara fokusera på det ena blir att inte se helheten. Men variationerna i perceptionskombinationer skapar nya bilder/världar/verkligheter. Fick ett tips om Christian Boltanskis Illumination (se bild ovan) förra handledningen, och hittade då den spännande artikeln The Persistence of Memory: Christian Boltanski and Memory:

“[T]he sole condition for the existence of reality is fable (i.e. storytelling), since narrative is its only means of transmission.” In other words, we can never touch some pure form of the elusive concept of “reality”; instead, we are left only with the stories we tell to transmit that concept of reality. (The Percistence of Memory, bigthink.com)

Steve Calvert, från feedback studies

Jag förstår världen som ett tolkande av världen. Ett sorterande och kategoriserande. Ett selekterande beroende på visualisering som i sin tur beror på selektion. En värld som förskjuts och förändras då den skapas och återskapas. Ett kopierande av kopior utan förlaga. Ett brus som blir ett mönster som vi tolkar och ger mening. En av mina favoritbloggar skriver spännande om det här.


No comments: