December 19, 2008

Digitala rummet; reflektion

En vecka full av strapatser på nätet. Har interagerat på bebbo.se och Second Life, och börjat förstå vidden av den värld som finns där. Bebbo hade åldersgräns på 18, och var först gratis, men för att visa sin status uppmanades du att köpa möbler till ditt hem, och det i sin tur krävde att du betalade med riktiga pengar… Sidans utformning liknade mycket Lego, eller en leksaksvärld, och kändes som att den mest var till för att tilltala barn. Hum… Dubbelmoral?
Samma marknadstänkande gällde Second Life – många saker som gav “status” i den digitala världen kostade pengar, som du antingen kunde tjäna där eller växla in från riktiga pengar.

Känns som många av våra förgivet-taganden om värde, materia, rum och tid helt ställs på sin spets, och gränsen mellan fiktion och verklighet förskjuts och blir luddig. Vad är egentligen pengar värda som skapas helt i en fiktiv verklighet? Men samtidigt – därifrån är steget till aktiehandeln och valutabörsen inte stort, och det är ingen ny företeelse.

Mycket sex och shopping på Second Life, mycket krogsnack, i min ytliga bekantskap med världen. Men det verkar finnas oändligt mycket mer. Får fortsätta utforska. Vilka möjligheter att möta folk från hela världen! Och byta roll dag för dag. Tyvärr tenderar avatarerna (karaktärerna) att vara lite stereotypa, i kroppskonstitution och stil. Det gäller att utmärka sig. Fast, det fyller säkert många positiva funktioner med. Bara lite synd att vi inte ska våga ta kontakt med främlingar, vara lite mer vågade, även i verkligheten.

Många jag pratat med i klassen verkade möta på tykna kommentarer och folk som var otrevliga, men jag lyckades faktiskt bara möta trevliga och hjälpsamma personer i den digitala världen. Vet inte om två dagars fältstudier räcker som forskningsunderlag, men det gav mig en positiv bild.

En sak jag förundras över är också det stora fokus som finns på fiktiv materia – även om det kan vara befriande att för ett tag gå utanför verklighetens ramar för vad vi kan vara, äga och ha, så känns det som den virituella verkligheten borde kunna erbjuda något annat. Vi behöver ju egentligen ingen ”kropp”, inget ”hem” i det digitala rummet, och ändå utgår allt ur det vi önskar och drömmer om just ur den materiella världen. Går det att tänka utanför dessa verklighetsramar? Och kan vi skapa andra värden, som inte handlar om materiell/kroppslig status? Kanske det sker just nu; tror jag måste logga in i Second Life och kolla ;)

No comments: