November 29, 2008

Reflektion v.48 Identetieter



Så mycket tankar, reflektioner. Om att vara människa, identitet, grupp. Har haft två veckor med fyra spännande föreläsningar om grupp/identitet. Många perspektiv, men alla har gett lika mycket, en helhet. Fakultens genusdag var lite platt, känns som genusarbetet ibland lyst med pinsam frånvaro, som att dagen var till för att döva ett dåligt samvete. Åtminstone efter att ha lyssnat på "att gestalta genus på film"- föredraget. Verkade vara lite "-men jag gestaltar människor när jag gör film"-anda bland många av studenterna, och inte så mycket mer tankar kring det. Var på en spännande seminarium med integrationsförtecken däremot - Musikhögskolan håller visst på att öppna upp en "filial" i norra stadsdelarna, något i stil med Angeredsateljén, för att bredda rektyreringsbasen till musikhögskolan vad gäller klass och etnisk bakgrund. Pittstim-föreläsaren var också bra ska tilläggas, och boken absolut något att köpa så fort den kommer i pocket. Men han - pittstimsnubben - var dock inte representant för univeritetet ... Genusdagen kanske skulle byta namn till likabehandlingsdagen, jämlikhetsdagen, anti-diskrimineringsdagen el. liknande till nästa år, och knyta an olika struktirella förtryck närmare, se helheten i vem som inte får vara med/komma in på Universitetet/klubben för inbördes beundran?

M visade fyra mycket tänkvörda filmer om identitet under frukostmötet v.48, alla med tema identitet som ihop med diverse seminarium gav en ytterligare visuell aspekt åt identitetstemat. Speciellt stark var dokumentären "A Stranger In Her Own City", som på ett mycket obehagligt sätt satte fingret på hur starkt vi styrs av gruppen/kulturen i vår identitet. Även om vi försöker gå vår egen väg, så finns normerna, reglerna där omkring oss (Oftast så helt accepterade av oss att de blir osynliga).

Jag har erfarit: att det finns en hög medvetenhet om identitesskapandet på bildlärarutbildningen, och kanske också på HDK, men inte på resten av konstnärliga fakulteten :-(. Har fördjupat mitt kunnande om gruppidentitet/individuell identitet, och börjat fundera ännu mer över mina egna fördomar/kulturella sanningar och hur jag ska kunna ta itu med dom, se mig själv i vitögat. Jag har även funderat mycket på hur bildämnet kan komma in och arbeta med identitet. Jag lärde mig mycket genom den dialogiska form varpå seminarierna genomfört, av att höra taknar och i gemensam reflektion få fram tankar. Där har jag också bidragit genom att dela med mig av tankar och egna erfarenheter.
Har även till sist helt övergett tanken om ett fast jag. Ska leva ut gubben i mig helhjrätat, för att sedan kunna bemöta all gubbinskränkthet och ruttna fördomar!

No comments: