November 21, 2008

HDK-vecka, sammanfattning



Bilder från "hem"-gestaltningen. Om vad ett hem är. Hur vi skapar hemtrevnad. Om hem alltid är bostad. Betraktaren skulle erfara det genom att gå in i en roll (glasögonen).

Jag har erfarit GLÄDJE och SKAPARLUST i processen! Hur givande, lätt och spänannde det kan vara att jobba ihop - när gruppen fungerar. Vi avslutade veckans arbete med fika en av killarna hade köpt med, och pratade igenom vad vi gjort, hur det känts. Det som gjorde stor skillnad var nog att redan när vi blev indelade i grupper, så började de som var "före" i gruppen hälsa på dem som kom in "sen". Det kan inte ha rört sig om många minuter, men ändå kan det så lätt skapas en "hierarki". Så när vi skulle pynta oss för grupptillhörigheten gick vi upp till textilverkstaden och pyntade oss ordentligt, skapade massor av vackra kreationer i grönt att ta på oss. Under den lilla stunden var det också många öppningssamtal som kom igång, och så blev vi ju rätt fåninga ihop. En gemensam göra-bort-sig-övning elelr mini-nollning för god grupgemenskap. Vi brainstormade också dagligen inför lösandet av uppgifterna, så det inte blev ett min idé mot din idé-tänk, utan en gemensam process. Och bara vi kom igång, hade pratat ihop oss om vad vi skulle göra, vad uppgiften innebar, så tog alla tag i var sin sak, och så flöt det på tills vi tyckte vi var klara. Alltså inga arbetsledare eller bestämda rollfördelningar, utan enskilt och grupparbete samlat, dör vi bollade idéer och tankar under tiden.

Jag lärde mig för att jag var där, med i gruppen och arbetet. Exakt vad är svårt att säga, men något om hur bra det är när gruppen fungerar. Och det inte uppstår konkurrens om makt. Min insats var nog att jag kom in med didaktikblicken i gruppen, och kunde komma med tankar om grupp och samarbete. Och så självklart insatsen i det skapande arbetet, där alla deltog lika mycket och erfarenheten från skräpgestaltningen v.39 var bra att ha med sig. Fokus på process och inte perfekt konst. Se även tisdagens blogg ang. kopplingar skol- omvärld.

No comments: